שימור דם טבורי

שימור דם טבורי הפך לפרקטיקה נפוצה בשנים האחרונות בקרב הורים רבים, הדם יכול לשמש במקרים עתידיים לטובת טיפול במחלות של התינוק החדש או בטיפול באחד מבני המשפחה שלו. כמו כן, במידה והדם ייתרם לבנק ציבורי הוא ייתרם לחולה שיזדקק לדם הטבורי כדי לטפל במחלתו.

דם טבורי – על מה מדובר?

הדם הטבורי הוא דם שנמצא בשלייה ובחבל הטבור ומצויים בו תאי גזע אשר יכולים לשמש במקרה הצורך לטובת תרומת תאי גזע, תאי הגזע משמשים בעיקר לטיפול במחלות דם כמו אנמיה וסרטן. השימוש בדם הטבורי החל בשנות ה-80 ומאז הפך לנפוץ יותר ויותר.

לתאי הגזם שמקורם בדם הטבורי יש מספר יתרונות ביחס לתאי הגזע המגיעים ממח העצם, ראשית תאים אלו צעירים יותר, לכן הם יכולים להתפתח לסוגים רבים יותר של תאים, שנית מכיוון שהם צעירים יותר הם מכילים פחות נוגדנים מה שמעלה את הסיכויים שהתאים לא יידחו על ידי הגוף הנתרם.

חוקרים רבים עוסקים כיום בדם הטבורי, חלקם צופים כי הדם הטבורי יוכל לסייע בטיפול במגוון רחב יותר של מחלות כמו פרקינסון, שבץ מוחי, סוכרת, ובמחלות לב אחרות.

הליך איסוף הדם הטבורי

כאשר יולדת מחליטה כי ברצונה לשמור את הדם הטבורי, בין אם בבנק פרטי או בבנק ציבורי הרופא המיילד יחל באיסוף מיד לאחר הלידה, בתחילת ההליך הוא מאתר את השלייה ואת חבל הטבור כאשר לרוב מחכים שחבל הטבור יפסיק לפעום לפני ביצוע האיסוף עצמו. 

בהמשך ההליך מתבצעת בדיקה של הדם והרופא בודק כי אין בדם נגיפים או סכנות אחרות. לאחר מכן תתבצע הפרדה של תאי הגזע מתאי הדם עצמם ובסוף ההליך הדם הטבורי יישמר במקפיאים ייחודיים שישמרו על תאי הגזע לשנים ארוכות.

בנק פרטי לעומת בנק ציבורי

כיום בפני ההורים בישראל עומדות שתי אלטרנטיבות מרכזיות לשימור הדם הטבורי, הראשונה בבנק ציבורי והשנייה בבנק פרטי. לכל אלטרנטיבה יש יתרונות וננסה להסביר על ההבדלים בין הבנק הציבורי לבנק הפרטי.

בנק פרטי – היתרון המרכזי של הבנק הפרטי הוא ששמירת מנת הדם הטבורי משמשת למעשה כמעין פוליסת ביטוח בפני מחלות עתידיות, קרוב משפחה של התינוק או אפילו התינוק עצמו עלולים למצוא עצמם נאבקים במחלה קשה הדורשת תורמת מח עצם. 

במקרה כמו זה ניתן יהיה להשתמש במנה כדי לטפל בקרוב המשפחה, בהליך הפרטי המנה נשמרת לשימוש הבלעדי של התורם ומשפחתו והיא לא תועבר למאגר ציבורי כלשהו לטובת שימוש של אנשים אחרים בדם. מחקרים מראים כי הסיכוי לדחיית תאי גזע מדם טבורי של קרוב משפחה נמוכים משמעותית ביחס לתרומות ממקורות אחרים.

בנק ציבורי –  בניגוד לבנקים הפרטיים במידה וההורים בוחרים להעביר את המנה לבנק ציבורי היא תועבר לשימוש כללי, כלומר כל אדם אשר יזדקק לתאי גזע ושתאי הגזע שמקורם בתרומה שהועברה לבנק הציבור נמצאו מתאימים לו יוכל להשתמש בהם כדי לטפל במחלתו. חשוב לציין שהסיכוי לשימוש בדם טבורי על ידי קרוב משפחה נחשב לנמוך במיוחד ולכן המדינה מעודדת אנשים לתרום את הדם לבנקים ציבוריים.