דם טבורי בעד ונגד

שמירה של הדם הטבורי הופכת בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוצה ככל שהיתרונות הבריאותיים של העניין הופכים ליותר ויותר מובהקים, אחת הסוגיות הכי משמעותיות היא איפה לאחסן את הדם הטבורי ובאיזה בנק דם טבורי כדי להשתמש, יש כיום בארץ מספר לא קטן של בנקים, ציבוריים ופרטיים שמציעים שירותים שונים במחירים שונים.

דם טבורי – חשוב או סתם גימיק?

הסיבה המרכזית שבגינה שומרים דם טבורי הוא העובדה שהוא מכיל תאי גזע, את תאי הגזע ניתן להשתיל בגופו של אדם חולה שנזקק לתרומה, כיום עיקר השימוש בתאי הגזע הוא לטובת שימוש במחלות דם כאלה ואחרות כמו אנמיה ולוקמיה. 

היתרונות של הדם הטבורי באים לידי ביטוי בכך שתאי הגזע הללו לרוב גוררים תגובת דחייה מופחתת ביחס לתרומה ממח עצם של אדם מבוגר וכן בכך שלתאי הגזע שמקורם בדם הטבורי שימושים רבים יותר.

המחקרים מראים כי הסיכוי שבו אחד מקרובי המשפחה יצטרך להשתמש בדם הטבורי שנשמר לאחר הלידה די נמוך, אולם במקרה הצורך תאי הגזע שנמצאים בדם הטבורי יכולים לתרום תרומה מכרעת להחלמה ממחלה קשה.

בנק דם טבורי פרטי 

בישראל יש שני סוגים של בנקים טבוריים, בנקים פרטיים ובנקים ציבוריים, בבנקים הפרטיים שומרים את הדם הטבורי שהופק לאחר הלידה לטובת שימוש עצמי של התורם ושל בני משפחתו, בתמורה גובה הבנק תשלום חודשי עבור האחסנה, למעשה מי שבוחר לשמור דם טבורי בבנק פרטי קונה לעצמו מעין פוליסת ביטוח שיכולה להוכיח את עצמה כמאוד משתלמת במקרה הצורך.

עלות השמירה של הדם הטבורי נעה בין 60 ל-90 ₪ בחודש, לרוב הדם הטבורי יהיה שמיש כ-15 שנה לאחר האחסון שלו בבנק כך שמדובר על תשלום חודשי קבוע לאורך שנים ארוכות, הבנקים הפרטיים בישראל לרוב אוספים את המנות לאורך כל היממה וזאת בניגוד לבנקים הציבוריים שעושים זאת בשעות מוגדרות.

בנק דם טבורי ציבורי 

הבנקים הציבוריים שומרים את מנות הדם הנתרמות לטובת כלל הציבור, המשמעות היא שכל אדם שיימצא מתאים למנה שקיימת במאגר של הבנק יוכל לעשות בה שימוש, המנה לא נשמרת לבני משפחת התורם והתרומה לא מקנה להם קדימות בתור על פני אנשים אחרים.

חלק מהמדינות מעודדות את האזרחים לתרום את הדם הטבורי רק לבנקים ציבוריים בגלל הסטטיסטיקה שמראה כי הסיכוי שבו אחד מבני המשפחה יעשה שימוש במנת הדם שנתרמה עומד על פחות מאחוז בעוד שאחוז השימוש במנות דם שנתרמות לבנקים ציבוריים עומד על כ-30 אחוז.

עלות האחסנה של דם טבורי בבנק ציבורי היא כמובן חינמית לאור העובדה שמשפחת התורם לא יכולה לעשות במנה כרצונה, כמו כן במידה ויעלה הצורך לעשות שימוש במנת דם מבנק ציבורי יהיה צורך לשלם לבנק עבור התרומה, כאשר רק בחלק מהמקרים העלות מכוסה על ידי קופות החולים.